Thursday, December 29, 2011

Kasihnya Ibu Berkorban Nyawa..


Ini adalah kisah benar tentang pengorbanan seorang ibu ketika gempa bumi melanda Jepun. Ketika gempa bumi telah reda, sewaktu pasukan penyelamat tiba di sebuah rumah yang telah musnah milik seorang wanita muda, mereka terlihat sekujur badan dicelah-celah runtuhan tersebut. Kedudukan bentuk badannya agak pelik seolah-olah dia sedang melutut (seperti orang yg sedang bersembahyang/berdoa), dengan badannye menunduk ke hadapan dan kedua-dua tangannya seperti diampu sesuatu objek. Runtuhan rumah tersebut telah terkena pada bahagian belakang dan kepalanya.

Ketua pasukan penyelamat dengan bersungguh-sungguh cuba untuk mencapai wanita tersebut melalui celahan runtuhan tersebut dengan harapan wanita tersebut masih hidup. Namun begitu, keadaan badan wanita tersebut yg sejuk dan kaku menunjukkan yang dia sudah tiada lagi. Pasukan penyelamat lantas terus meninggalkan rumah wanita tersebut.

Tiba-tiba, ketua pasukan penyelamat merasakan seperti ade sesuatu yang tidak kena, lalu berpatah balik ke rumah tersebut. Dia telah berlutut sekali lagi dan cuba mncapai sedaya upayanya dicelah runtuhan untuk mencapai sedikit ruang kosong di bawah mayat wanita tersebut. Tiba-tiba, dia menjerit, “ada bayi, ada bayi disini!!” Lantas seluruh pasukan penyelamat bekerjasama mengalihakn sisa runtuhan disekeliling mayat wanita tersebut. Ape yang mereka lihat ada seorang bayi lelaki yang berusia 3bulan yang berbalut deangan selimut di dalam pelukan wanita tersebut. Ternyata wanita tersebut telah terkorban ketika melindungi bayinya. Ketika gempa bumi berlaku, dia telah menggunakan tubuhnya sebagai perisai pelindung bagi bayinya. Bayi tersebut masih nyenyak tidur ketika ketua pasukan penyelamat mengangkatnya keluar dari celah runtuhan.

Doktor dengan pantas memeriksa keadaan bayi lelaki tersebut dan ketika doctor membuka balutan selimut bayi itu, dia terjumpa sebuah telefon bimbit dan terpampang di skrin telefon tersebut sepotong pesanan bertaip “SEKIRANYA KAMU SELAMAT, INGATLAH BAHAWA IBU MENYAYANGIMU..” Pesanan ini telah dibaca oleh semua orang yang berada di situ, dan mereka semua menangis dan tersentuh.

“SEKIRANYA KAMU SELAMAT, INGATLAH BAHAWA IBU MENYAYANGIMU..”Begitu besarnya kasih sayang seorang Ibu...!!
Jangan lupa untuk berkongsi kisah ini ye sahabat2...

Saturday, December 3, 2011

anda no brape?

Kalau anda dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.1
Kalau anda dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.2
Kalau anda dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.3
Kalau anda dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.4
Kalau anda dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.5
Kalau anda dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.6
Kalau anda dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.7
Kalau anda dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.8
Kalau anda dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.9

no.1
—-
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

no.2
—-
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.

no.3
—-
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

no.4
—-
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

no.5
—-
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang humor di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.

no.6
—-
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

no.7
—-
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no.2.

no.8
—-
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.

no.9
—-
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.

Wednesday, November 23, 2011

karangan terbaek upsr ! LOL :P

wey korang,,take a look at this,,,
well mmg bende nie quite panjang, but aku gerenti klu korang bace, korang xkn menyesal,,
demm syok wey karangan budak upsr nie,,,
klu aku laa, aku bg pengiktirafan karangan nie sbagai karangan terbaek pd tahun berkenaan,,,
enjoy it :)

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

Saturday, November 5, 2011

JIN !

 JIN

1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gel...arannya Azazil. Dicipta dari api
(biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam,
mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi. Jin
terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan. Jin Islam pula terbahagi
kepada dua iaitu Jin Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh).
Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang
mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi
orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau
menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.
(terkena?? hahaha..)

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan, lombong, laut,
tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya
jalanraya), perlu baca " SalaMun, 'Ala Sulaiman, Fil 'alamin." Mengikut
sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka
sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu" Masa bila
pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin
!!!! (terkena lagi?? hahaha..)

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau
bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong...." Sirahnya apabila Nabi
Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman
meninggal pun jin tidak perasan/tahu.

Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu. Dan jin
tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya
dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka
barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.

8) Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya
tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu.
Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum
duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan
membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak
perlu tepung tawar bagai.... orang melayu suka sangat menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7-10 kali, jika tidak
bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah
jumpa orang yang di rasuk.

kelantanese words :)

breepp breepp,,,, ^.^
long tyme no see yoww ~
ari tuu korang gelabah sakan belajar bahase utara kan?
ade org tanye aku, knape bhse utara?
aku kn org kelantan, n skrg belajar at sarawak,,,
so knape bhse utara?
jwpnnye, aku penah menjd org utara selama setahun (2010-2011)
time tuu aku study at KOLEJ MATRIKULASI PULAU PINANG :) hehe

ari nie aku nk ajar korang bahase kelantan lak !
meh meh belaja >.<



Bokbong = spesis musang
Ttuyup = pepatung
Pok Kor = spesis mengkarung
Ike Kkhonge - ikan cencaru
Gelenyar,Gleta = mengenyam, getik
saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak = plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab "tuffah" = epal)
mokte = rambutan
kuk/kok = sekeh
njja = tendang
x cakno = x hirau
nyaknyo = kesian
bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G' means sabdu))
debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang
rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
cuwoh = curah
getek/etek = juga
tepoh = langgar
tubik = keluar
SIAK DUK GGOBAR = Jangan risau.. Don't worry
IDAK KO = cuma
WAK GGOGHI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.(biase nyer dlm
urusan perniagaan)
DEKPONG GAK EH = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth (kulit kelaghing = skin not smooth
enough)
belengas = melekit
klikpah klikpah = terpinga pinga
lipotey = x tetap duduk
nneting = melantun

p/s: haha,,,,lidah aku pon terbelit2,,,klu korang bace, x tahu laa mcm mne jd,, :p
anyway, selamat berbahase kelate :)

Tuesday, October 25, 2011

4 fakta tentang mate n lidah !


Fakta 1 :
Anda tidak boleh menjulingkan mata sambil menjelirkan lidah anda dalam satu masa…...

... Fakta 2 :
Setelah membaca Fakta 1 kamu dengan bodohnya mempraktikkannya

Fakta 3 :
Setelah baca Fakta ke 2 anda tersenyum pahit ….dan berkata dalam hati “ Eh Sial La Puihhh! aku dah terkena nih !...

Fakta 4 :
Setelah anda membaca Fakta 3 anda berniat untuk copy lawak bodoh ni kepada geng anda yang lain untuk kenakan diaorang seperti anda yang telah terkena. kah3...
Ini_kisah_benaR!!! hahahahahahahaha~



p/s : terbaekkkkkk ~

akhirnye teoh upload gak gambar nie,,,,thanks teoh :) rindu hanis :) rindu teoh :)

me n hanis at queensbay :)

teoh at roundbout queensbay,,,sape ek amek gamba nie? hehe

no where,,,,ady forgot =.=
p/s : tq buat teoh sbb sudi menguploadkn gambar nie (akhirnye),,,,lambt pon x pe, janji boleh tgk,,,,seyes mmg rindu moment2 cmnie,,,huhu,,,seyes aku rindukan pulau pinang,,, ;(

Sunday, October 23, 2011

bila perempuan menangis ;(


Pernahkan anda tertanya-tanya kenapa seorang perempuan menangis hanya kerana seorang lelaki? Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis...

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda, dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda.
... ...
Apabila dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya,
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan…
Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda,
Hanya kerana anda?

Dia menangis bukan kerana dia lemah,
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,
Dia menangis,
Kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis didalam hati,
Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat untuk disimpan.

Guys,
Cuba ambil masa untuk berfikir,
Jika si dia menangis hanya kerana anda,
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda,
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan,
Kerana suatu hari nanti,
Ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal,
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan “maafkan saya…”

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda membiarkan dia menangis keseorangan. Beradalah disisi dia, menemani dia, kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda. Kerana anda akan merosakkan hidup dia.

Guys, jangan pernah mengungkapkan rasa cinta anda kepada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta. Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara...Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama, tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya...



;(

love her,,,,



EVERY HUSBAND SHOULD READ THIS: 

"Love her …when she sips on your coffee or tea. She only wants to make sure it tastes just right for you.

Love her…when she "pushes" you to pray. She wants to be with you in Jannah (Paradise).

Love her…when she asks you to play with the kids. She did not "make" them on her own.
...
Love her...when she is jealous. Out of all the men she can have, she chose you

Love her…when she has annoying little habits that drives you nuts. You have them too.

Love her…when her cooking is bad. She tries.

Love her…when she looks dishevelled in the morning. She always grooms herself up again.

Love her…when she asks to help with the kids homework. She only wants you to be part of the home.

Love her...when she asks if she looks fat. Your opinion counts, so tell her she's beautiful.

Love her…when she looks beautiful. She's yours so appreciate her.

Love her...when she spends hours to get ready. She only wants to look her best for you.

Love her…when she buys you gifts you don't like. Smile and tell her it's what you've always wanted.

Love her…when she has developed a bad habit. You have many more and with wisdom and politeness you have all the time to help her change. 



Love her…when she cries for absolutely nothing. Don't ask, tell her its going to be okay

Love her…when she suffers from PMS. Buy chocolate, rub her feet and back and just chat to her (trust me this works!)

Love her…when whatever you do is not pleasing. It happens and will pass

Love her…when she stains your clothes. You needed a new thobe (kurta) anyway

Love her…when she tells you how to drive. She only wants you to be safe.

Love her…when she argues. She only wants to make things right for both

Love her…she is yours. You don't need any other special reason!!!!


All this forms part of a Woman's Character. Women are part of your life and should be treated as the Queen.

The Messenger of Allah (peace be upon him) advised concerning the woman:

• Treat the women well.

• The best of you are those who are the best in the treatment of their wives."

Friday, October 21, 2011

10 biasiswa terpelik =.="


1.Biasiswa untuk orang kidal

Kerana pelajar yang kidal begitu banyak,biasiswa ini ditawarkan oleh Juanita College di Pennsylvania.Biasiswa Tersebut merupakan biasiswa yang paling umum dan banyak dicari orang.

2.Biasiswa Poker Online
Jika anda adalah seorang juara permainan poker,ini adalah kesempatan untuk memiliki sejumlah besar hadiah sebagai biasiswa.

3.Biasiswa Kedai Ais Krim Nasional
Jika anda bekerja di beberapa kedai aiskrim,Anda mungkin memenuhi syarat untuk biasiswa ini.Jika anda bertuah,majikan anda mungkin me'rekomen'kan anda untuk mengambil satu dari 1000 biasiswa ini.

4.Biasiswa Patrick Kerr Skateboard
satu lagi biasiswa yang tidak biasa.Biasiswa ini berguna bagi oarang yang memiliki bakat dalam bermain skateboard.

5.Biasiswa untuk orang yang memiliki nama belakang paling pelik
Biasiswa ini diberikan oleh University Loyola di Chicago untuk pelajar dengan nama belakang yang pelik.Nama belakang paling pelik yang terbaik sejauh ini adalah 'Zolp'.

6.Biasiswa Asma dan Elergi
kedengarannya sangat pelik dengan penyakit asma anda dapat sejumlah biasiswa yang besar.American Academy of Allergy,Asma bertanggung jawab untuk menaja biasiswa unik ini.

7.Biasiswa Stuck at Prom Duck Brand Duct Tape
Ini adalah sebuah pertandingan yang diadakan setiap tahun,dimana para pelajar membuat pakaian untuk bersaing mendapatkan biasiswa sebanyak $2,500.Hadiah kedua dan ketiga adalah untuk biasiswa sebanyak $1000 dan $500.

8.Biasiswa Vegetarian
Biasiswa ini ditaja oleh Vegetarian Resource Group untuk orang yang hanya makan sayur-sayuran.

9.Biasiswa untuk pelajar tertinggi
Orang-orang yang tinggi memiliki kesempatan untuk mendapat biasiswa.Biasiswa ini dipertimbangkan untuk pelajar yang memiliki ketinggian 5'10" untuk pelajar perempuan dan 6'2" untuk pelajar lelaki.

10.Biasiswa untuk Ramalan Masa Depan
Biasiswa ini agak berbeza sedikit,hanya untuk pelajar yang tertarik dalam ilmu ekonomi.Pelajar diwajibkan untuk 'membeli dan menjual' saham untuk ramalan masa depan.



p/s  : biasiswa ka duit apa 2 ka aku dengan ini berjanji aku belajar bersungguh sungguh ^.^

Wednesday, October 19, 2011

mai belajaq bahasa utara :p

‎mai belajaq bahasa UTARA,,,,,

1.Qhe-ngau = cakar
2. Se-qheyat = reda/ surut
.3. Hambat = kejar
4. Pe-qhembang = tengok dgn sesungguh hati
5. Contiang = lukis / tulis tah apa-apa
6. Ligan = kejar
7. Cemuih = bosan/jemu
8. Tokak = gigit besar
9. Gey-qhek = basikal
10. Gon/gaun = cerun (bukit kecil)
11. Belemoih = comot/ kotor
12. Tetomoih = tersungkor
13. Ku-tey = cubit
14. Tak dan = tak sempat
15 Hebiaq = celupar
16. Maneh melecaih = tersangat manis
17. Lencun = basah
18. Lokoih = basah kuyup
19. Kawaq = pencuri
20. Kanyaq = mentah (berhingus)
21. Ketegaq = degil
22. He-qhot petot = senget benget
23. Me-qhela = gatal
24. Log laq = cemekap/ cuai
25. Hawing = pusing
26. Punggai = baling/ lempar
27. Tengalong = tuju/ baling
28. Me-qhe-kah = Kupas/ koyak / merekah
29. Ayaq achaq = air longkang
30 . Ha-qhin = hancing
31. Kelepiaq = melibas
32. Kelolo = "tak berapa betoi" / suka buat jokes
33. Hemoi = "muka tak malu"
34. Me-qhe-nyeh = menggatal
35. Dak-aih = tak "matching" / tak mau
36. Hapak pera'e = bau hapak
37. Hijau me-qhe-ngak = telalu "hijau"
38. Celuih = muat
39. Me-qhelit me-qhelap = berkilau- kilau
40. Me-qhe-yup = jauh/ sayup / nak malam
41. Qhem-pang = "tergedik-gedik"
42. Kampoi = kumpul/ kaut
43. Je-qhang = rebus
44. Capoi = celupar
45. Te-qhe-bey = lastik
46. Melo-qhoih = lucut/ gelongsor
47. Me-qho-not = membongkok
48. Sene-qheh = selisih
49. Be-qha-chaq = comot/ kotor
50. Qhembang = gemuk / merembang
51. Pedo = hati-hati
52. Peqhusah = urus
53. Hapuih = tenggelam (lemas)
54. Qhan-dok = redah
55. Se-ghoh = kebah/ kurus
56. Qhen-jong = tinggi lampai
57. Pe-qho-ngoih = panas baran
58. Takek = ketuk/potong
59 Be-qhemba = bersaing/ lumba
60. Qhe-tiaq = ikhtiar/ fikir
61. Ge-qhet = gigit
62. Tahaq = tahan
63. Qha-gaih = panjat
64. Melewaq = merayau
65. Melahaq = kebulur
66. Qha-bat. = naik/panjat
67. Qhim-bok = belasah
68. Mengkelai = berkelahi
69. Cuak = seram / tak sedap hati
70. Juih = mulut muncung
71. Melilau = terhoyong hayang / berjalan-jalan
72. Qhodong = melulu
73. Qhedah = redah
74. Ayaq seqhebat = air sirap
75. Peqhasat = sangat dengki
76. Mandom = lembap / lambat
77. Ceqhoi = sangat cair / lekeh ( untuk anak muda )
78. Tepok = lumpuh / tampar
79. Qha-bit = terkoyak / pecah ( untuk kaca )
80. Kok-ko = dukung
81. Mai = mari
82. Terple'ot = terseliuh
83. Gomoi = bergaduh/ bergusti
84. Ketit = cubit / kena gigit serangga
85. Ga-qhet = gatal/ mengada-ada khas utk pompuan
86. Nala = tersangat / besar
87. Mang-kark = buah tak masak / perangai tak elok
88. Bergenuak = berduyun- duyun / ramai
89. Pediah = habuan
90. Polok = makan penuh mulut
91. Tey-liang = senget / memandang dgn pandangan sisi
92. Qhe-ling = jeling
93. Peng-kaq = kaki tempang
94. Me-qhe-nyut = serabut ( cacing @ semut )
95. Kesot = alih mengesot
96. Lanyau = bersihkan / sejenis binatang kecil
97. Cempong = angkat/ dukung
98. Lekaq = lapik periuk dibuat dari lidi
99. Conek = ekor
100. Depa = mereka
101. Qha-let = leka/cuai
102. Cey-mey = Mata bengkak dek kena pukul / free
103. Bakup = mata layu / mata bengkak
104. Katok = ketuk/pukul
105. Buah ce-qhe-mai = buah cermai
106. Buah qhe-yang-dot = buah keriang besar kat kampung2 dikedah!
107. Ikan ka-qhen. = ikan laga
108. Bijik qhe-mia = warna keunguan
109. Ikan temenung = ikan kembong
110. Sendai = ketatkan/ kemaskan / selak/lapet
111. Ketuat = kutil
112. Mengacom = mengadu
113. Mengkelan = tersangkut makanan
114. Kueh danga = kueh dari kelapa parut, gula dan dibakar
115. Kueh ka-qhas = kueh macam "bihun" / karas
116. Mot = bawak/ muat / bonceng
117. En-jos = exzos
118. Pedai ayam = kunci mangga/padlock
119. Pre-went = sprocket/ freewheel
120. Pe-diaq = rasa macam "colgate" / rasa durian yg tak manis
121. To-qheh = turis/ calar
122. Tungging buyung = "somersault"
123. Ponen = pondan/lembut, waria
124. Kesot = Injak / mengesot
125. Qhamaih = Ramas
126. Boroi = Berperut buncit
127. Kedeqhat = Kudrat
128. Biaq = Biar
129. Qhabat = Panjat
130. Ragaih = Panjat
131. Ghamei = Suka/gembira
132. Terebey = Lastik
133. Keciwi / ciwi = Belagak dgn barang baru beli / syok sendiri
134. Belengaih = Kotor
135. Contiang = Lukis
136. Mengkala = Kalau / seandainya
137. Katik / kemetot = Kecik / kiut miut
138. Celapak = Terkam / lompat
139. Se-gheyau = Takut- takut
140. Mengketedarah = Makan / makan dgn banyak
141. Melahaq = Lapar /Makan
142. Hampa = Mereka / kamu / awak
143. Depa = Mereka
144. Merenyam = Gatal (playgirl)
145. Tak dan = Tak sempat
146. Nyeh = Buang hingus
147. Ghe-nyeh = Senyum nampak gigi ( senyum kambing )
148. Singkiaq = Singkir
149. Keleboq = Selut hitam

10 perkara yahudi tak nak kita tahu !



Tahukah korang sebenarnya banyak benda yang yahudi laknat ni sembunyikan pada pengetahuan umum. Jom MK nak dedahkan 10 daripadanya!

1) Israel merupakan salah satu pembekal rokok terbesar dunia, namun rakyatnya tidak digalakkan menghisap rokok yang mereka cipta kerana mereka tahu akan bahana dalam kandungannya!.

2) Israel mempunyai kepakaran dalam mencipta vaksin dan mahir dalam ilmu perubatan, namun ilmu itu hanya untuk orang luar, kerana mereka tahu bahan kimia yang terdapat dalam ubat akan merosakkan untuk satu jangka masa panjang. Penduduk israel sendiri menggunakan Habbatus Sauda dalam perubatan harian.

3) Taktik kaum ibu di Israel ketika mengandung ialah si ibu/ isteri akan mendengar si suami membaca, menyanyi atau mereka akan menyelesaikan masalah matematik bersama-sama untuk mendapat bayi yang bijak dan petah kerana pada ketika ini fikiran dan perasaan si isteri adalah bersambungan dengan anak dalam kandungan berbanding anda bercakap padanya di perut.

4) McDonald di israel telah membuat pengubahsuaian contohnya dari segi minuman. Mereka menggantikan kopi berkafein kepada teh yang mengandungi polyphenols, iaitu unsur kimia yang berfungsi sebagai antioksidan berkekuatan besar untuk membuang sel rosak dan mencegah kanser. Kita disini masih lagi menggunakan KAFEIN BERBAHAYA!

5) Di Israel, mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan makanan utama. Ini kerana hakikatnya dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah. Sedangkan disini kita dimomokkan dengan memakan buah-buahan sebagai pencuci mulut.

6) Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsha dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?

7) Majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara Arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara Arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri dan antisipasi?

8 ) Di Palestin, penduduk kristian Palestin dan Palestin Muslim bersatu melawan penjajah yahudi

9) Pelajar-pelajar di sekolah dilatih dengan taktik ketenteraan dalam bersukan seperti menembak dan mamanah bagi melatih otak memfokus sesuatu perkara dan mempersiapkan diri jika perkhidmatan diperlukan dimasa akan datang.

10) Hosni Mubarak merupakan tulang belakang Israel dan Amerika selama 30 tahun!

oh esemen yg memenatkan ;(

breep breep ~~~
skrg kepale dah pusing2,,,
esemen terlalu banyak,,,
relax mira relax,,,
ciapkn satu2 oke :)

utk esok, kitorg akan present psychology cognitive!
tajuk STRUCTURE OF LONG TERM MEMORY =.="
(susah2,,,,huhu)

wish me luck !
moga 30 minit presentation esok akn mnjadi memori yg boleh d banggai :p

p/s : jom test pemikiran kite !
cube tgk gambar nie,,,,
bulatan nie bergerak2 kan?


actually it's not :)
itu permainan minda kita,,,
amaze kan kite punye minda ?
hehe :)

Friday, October 14, 2011

copied : 11 jenis manusia didoa malaikat

11 Jenis Manusia Didoa Malaikat

Percaya kepada malaikat adalah rukun iman yang kedua. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoa malaikat akan mendapat keistimewaan. Dalam hidup ini kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang semakin mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari pada lidah, tetapi juga sokongan daripada malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.”

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: “Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia”.’”

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan.”

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.”

5. Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu.”

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat.”

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. “Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: “Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?” Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.’ ”

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”

9. Orang yang membelanjakan harta (infak)
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak’”

10. Orang yang sedang makan sahur
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”

11. Orang yang sedang melawat orang sakit
Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

“Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”
 

Wednesday, October 12, 2011

budak ini ! d haty !




oke oke sy rindu ini budak !
hope she's doing well,,,
i love u,
NIK NUR AYUNI ~
cukup malu betol pengakuan nie,,,
bye !

Tuesday, October 11, 2011

oh oh think positively yeah adek manis !

assalamualaikum,
x jwb dose, kalau jwb syg ! haha,,, >.<

today i wanna talk talk bout positive thing,,,aauuwww ~
positive talk, positive think, positive friendship,,,,
pokok nye sume sal bende2 positif laa,,,
well, aku student HR kan,,,
nk memposititfkan org, so kene laa belaja memposititfkan dri sendri dlu,,,
(dri pon x berape nk betol,,,uhuk)
mcm mne maksud positif nie?
sbgai contoh, klu org asyik dok mengutuk org kene tangkap khalwat ke ape ke, korg fikir scare positif, well at least, dye nikah n boleh jd kan ikatan itu utk mula berubah kpd bende yg lebih baek,,,
(mcm x kene jew contoh nie,,,huhu)

ade beberape perkare sal positif yg aku nk frame kan d cnie,,,

first :
utk jd seseorg yg positif, korg kene laa mempositifkan korg punye surrounding,,,,
dgn sape korg bergaul, tempat yg mcm mne yg slalu korg pegi,,,,,n oso how u manage ur life,,,,
bilik kene kemas :p
biasenye personaliti sebenar seseorg tertonjol dgn how they manage furniture, clothes, books n stuff dlm bilik,,cepat pegi check korg punye bilik,,,kemas x? heee :)

second :
kalau korg penah melalui ape2 pengalaman sadis dlm hdup, turn it into a positive experience,,,
jgn laa bile kenang bende yg dah 10 taun berlalu, n korg boley plak cerite pengalaman tu dgn nanges teresak2,,,
dats mean korg bukan seorg yg positif,,,
no matter how hard u experience by ur past, move on n keep thinking of it as a guide line for u to be better in future,,, :)

third :
if someone refuse permintaan korg, anggap laa maybe dyorg ade another komitmen yg lbey penting n bukannye terus menuduh mereka tdak bertaggungjwb, membelakangi kwn n etc,,,,be pleasant utk sebarang refusement n oso komen2 dr org laen,,,,

fourth :
org yg positif x suke umpat org tao !!! ahakz :p

fifth :
berape kali korg ucapkan terima kaseh kpd org d sekeliling anda,,,berbudi bahase laa korg,,,no matter sekecik mane pon jase org kpd anda, thanked them,,,

sixth :
kalau org puji anda, contoh : "oh minah, u look so gorgeous!",,,,ape reaksi korg? "oh x laa, mane ade sy cantik,,,,sy biase2 jela",,,,,what the fish korg merendahkan dri korg? just be please dgn compliment,,,,n say "thanked god,,,u too look pretty :)" does it is more pleasant to be heared? :)

be positive yeah kawan2,,,,no muke ketat2,,,,
tension tu bagus,,,,
tp tension pon harus positif ! bukan dgn buat muke ketat tu oke ?
mulut jage,,, no lazer2,,,,hehe,,,

sayonara :)

Monday, October 10, 2011

MIRA, there's some words behind my name :)

M - manusia di mana saya boleh harapkan dan tidak perlu risau akan rahsia saya

I - indahnya persahabatan kami umpama sugai yang mengalir. tidak pernah putus.

R - rakan yang sentiasa mengingatkan saya

A - andai kami berpisah, ianya kerana Allah dan saya yakin, Allah akan memberkati hubungan kami.


p/s : i heart u, piniey :)

Friday, October 7, 2011

shawl, rabbit, suke :)

breep breep :)
owh hary dah lewat malam, mate x mao pejam,,,
susah betol,,, =.=

first of all,
nk ucap TENKIU buat dearest NUR NASYIHIN SALLEH ! (opps ciap caps lock lg,,haha)
tenkiu bebanyak sbb dah edit my lovy dovy blog !
love it mmuuaahh mmuuaahh mmuuaahhh heeee :)
n i love u too :)
pinjam gambar jap ea ain :)
selaen dr blog baru,
aku ade due lg hal yg buat aku excited !
(asal excited jew rase nk lompat,,,haiyak! haha,,,

=====> stok shawl yg d tempah sudah sampai laaaaaaa >.<
so bg korang2 yg duduk area kolej cempaka, unimas, boleh laa jenguk2 ke bilik kami (K8/B/1/2),,,,,jumpe jew mane2 penghuni rumah coz semua antare kami adelah the shareholders :)
n bg pelajar2 tahun 1 sem 1 group 2 n 1, boleh laa tgk2 shawl kami yer,,,mane tahu ade yg berkenan,,,,bg group 1, korang boleh laa tgk ngan FATIN FAZIRA ~
nie gamba FATIN,,,
n bg group 2, korag boleh laa simply jumpe aku,NIK NUR AMIRA or NURDIYANAH ~
mira
nana

jgn lupe tegur kitorg tao,,,,i'allah shawl2 berkenaan akan d bawa ke kelas,,, :p
cun cun laa sume shawl yg bru sampai,,,,
rase nk jew aku amek sume n pakai sendiri,,,haha (gelak jahat),,,,
murah2 jew,,,,
gambar shawl, nah amek nie,,,,tp x sume tao,,,yg len x sempat amek,,,




=====> aku dapat hadiah dr seseorg hari nie,,,,
hadiah belated bday :p
CUTE GILAKZ !!!!
 pink rabbit,,, >.< comey2,,,,,trimas ~


hary yg ceria :) nite,,,,,

Sunday, October 2, 2011

kira jumlah F :)

Cuba ni~

Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita, di antara keunikan itu sudah tentulah otak manusia. Di bawah ini ada ujian yang menarik untuk dicuba bersama…

Ini adalah ujian masa yang ringkas, cuma lakukan
dan jangan cuba menipu diri anda sendiri





... Kira jumlah huruf F’s dalam perenggan dibawah
dalam masa 15 saat:

FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS

Dah selesai?

Scroll kebawah hanya apabila anda telah selesai
mengira!

OK?

berapa banyak?

Tiga? (Anda tentunya seorang lelaki!!!)

Sila baca sekali lagi!

FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS

Salah, sebenarnya terdapat 6, kira semula…

Sebab berlakunya perkara tersebut diterangkan
dibawah ini…

Otak LELAKI tidak memproses perkataan “OF”.

Keajaiban kejadian atau silap mata?

Sesiapa yang dapat mengira kesemua 6 F’s pada
permulaan ujian memiliki otak PEREMPUAN..

Friday, September 23, 2011

gudlark my tweetie cutie, syafini sahimi :)



dedikasi khas buat insan tersayang syafini sahimi, i love u laaahhh >.<
gudlark yer dear,,,
do ur best for the sake of ur parents,,,,
oke?
moga tercapai cite2 nk jd akauntan !
nanty tlg kire2 duit sy,,, :p
mmuuuaaahhhhh <3

Monday, September 19, 2011

dreams,,,,

assalamualaikum,,,
here wanna share some quotes of dreams,,,


We all have our own life to pursue, our own kind of dream to be weaving. And we all have some power to make wishes come true, as long as we keep believing   ~Louisa May Alcott~
to make our wish comes true, first of all, we must keep believing that we can overcome our weakness and hit the goal,,,,, 
like me, i hate reading the most,,,,but now, i have to read a lot bcoz i am a "sastera" student,,,
yet before i'm still doubting myself sama ada i can pass with flying colours,,,,
but now, i believe that i can and i'll do it !
no matter what, keep believing that u can,n struggle harder,,,, i'allah u can,, :)


Let go of the past and go for the future. Go confidently in the direction of your dreams. Live the life you imagined.   ~Henry David Thoreau~
u have been  discomfort by ur pass result? 
u are what u plan to be, not by who u r born as,,,
vanish ur nightmares, and step forward to succeed ur beautiful dreams :)


I like dreams of the future better than the history of the past.   ~Thomas Jefferson~
:) :) :) history ===> future


 We grow great by dreams. All big men are dreamers. They see things in the soft haze of a spring day or in the red fire of a long winter's evening. Some of us let these great dreams die, but others nourish and protect them; nurse them through bad days till they bring them to the sunshine and light which comes always to those who sincerely hope that their dreams will come true.   ~Woodrow Wilson~
my abah used to say, "gantung cita2 d langit",,,,,


yeah amira, dreams ! and make those dreams come true,,,
(oh i miss my abah a lot,,)


ok dats all for today,,,,pheewwww =.= tq :)

Tuesday, September 13, 2011

jadual padatku hari selase ;(

Dari 8 pagi sampai 8 malam aku ade kelas hari nie,,,
Hari SELASA merupakan hari yg plg sibuk bg aku,,,,jadual aku pack sgt kot ari selase,,,
Tp yg bestye, ary rabu aku xde kelas sepanjang hari,,,
Well well well maybe sementara sebelom aku add another 2 or 3 subjects,, :p

Dan yg paling aku x suke, gap utk solat pon xde,,,aiyyoooooo,,,,so hard laa camnie,,,
Terpakse laa aku curi2 kuar utk solat,,,
Maklum laa, waktu solat kat cnie x same macam semenanjung,,,
Pkol 6 lbeh dah maghrb,,,then x sampai pkol 8, (pkol 7.41 kalau x clap) dah pon masuk waktu isya’,,,,
Jd kalau kelas aku dr pkol 5-8,,,,bile seharusnye aku solat maghrb? =.=” (sigh)

Yg benar,
AMIRA YG SUKE KOMEN2 :)

Monday, September 12, 2011

hidup baru di sarawak :)

ASSALAMUALAIKUM :)

mode : EXCITED !

dah lame aku x conteng conteng ini blog,,,,aduhhh kangen bangat sih sama kamu,,,weeee ~
buat pengetahuan, aku dah pon selamat mendaftar d UNIMAS pd 6 sept, n selamat mengangkat ikrar pelajar pd 9 sept,,,,
akhirnye aku kini sah menjadi pelajar unimas :)

nie nak story mory bout my new experience here,,,
seyesly aku terpegun dgn kecantikan unimas,,,,
kt depan kolej aku, (KOLEJ CEMPAKA), ade satu tasik yg amat besar,,,
n pd waktu malam, pemandangan tasik tu akan jd lebih lebih indah dr waktu siangnye sbb diterangi lampu lampu dr bangunan bangunan indah d sekitar tasek,,,

sal bilik pulak, bilik aku tingkat satu jew :)
dah tak payah aku susah susah nak panjat tagge lagi,,,hehe
my roomate name dye tasa,,,,dye oke, sweet baek n banyak tolong aku dlm banyak hal,,,
n yg plg aku jelez kt dye adelah, dye ade seorg nenek yg amat syg dye,,,,oppositely with me, aku langsung xde nenek,,,well, nenek aku dah kembali ke rahmatullah waktu aku umor 7 tahun,,,soobbbbsss ;(
nenek dye org kelantan,,,,n dye pn layan aku dgn amat baek sekali,,,aku syg nenek tasa (oppsss tetbe) haha
housemate yg laen pon oke gak,,,,dyorg quite fun loorrhhh,,,,,nana n wanie,,,,

oh oh oh, one more thing aku still bluurr bluurrr,,,,bahasa,,,
bahase org sarawak laen terus dr dialek dialek d semenanjung,,,
aku x boleh paham terus kalau org sarawak cakap depan aku,,,huk8
so lepas nie, aku nk amek cabaran nie, utk mempelajari bahase sarawak,,,support me yea,,,clap cla,,,heee :)

FYI too, semalam KOLEJ CEMPAKA dah pon di umumkan sebagai juare antare kolej kolej laen d unimas,,,,yea yea,,, !
x sia sia aku mengeluarkan suare aku, smpai skrg aku dah xde suare langsung dah,,,huhu
i love u CEMPAKA !
auummm auummm auummmm,,,,

oke dats all,,, ~
salam satu unimas all :)

p/s : sudah mula merindui my parents,,,, ;(

Friday, September 2, 2011

hadis titik peluh sendiri ~



Dari Zubair bin Awwam r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Apabila kamu menyiapkan seutas tali, lalu pergi mencari kayu api, kemudian dibawanya seikat kayu di punggungnya lalu dijualnya dan Allah memberi kecukupan bagi keinginannya, itulah yang lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang ramai diberi ataupun tidak.”


huraian :


Orang yang berjaya ialah orang yang mampu menempuh berbagai rintangan dan cabaran dalam hidup. Walau daripada mana ceruk asal seseorang itu, sekiranya dia rajin berusaha maka kejayaan akan menjadi miliknya. Bukankah rezeki Allah S.W.T ada di mana-mana. Cuma yang bakal menentukan hanyalah ‘mahu’ atau ‘tidak’ kerana kemalasan akan menjunamkan seseorang itu ke lembah kehinaan. Begitu juga dengan sikap malu hendaknya biarlah bertempat. Kata orang malu bertanya sesat jalan, malu makan perut lapar dan malu dalam mencari rezeki alamat hidup akan melarat. Sesungguhnya Islam memandang mulia pada manusia yang bekerja membanting tulang empat kerat untuk mencari sesuap nasi atau rezeki yang halal berbanding dengan mereka yang hidup meminta-minta daripada orang lain.

Monday, August 29, 2011

terima kaseh F4P1 dan selamat ary raye u oll :)

assalamualaikum dan salam sejahtera buat warga praktikum f4p1 sekalian,,,
tujuan nik buat entri nie, adelah nk menyatakan tahap kespecialan korang dalam hidup nik,, (seriously),,,
maybe ade yg dah tahu, n mungkin jugak ade yg belom tahu,
yg nik bakal jd sambung study d UNIMAS tak lame lg,,,
nik amek pembangunan sumber manusia kt sane,,,
yer betol kawan kawan sekalian,
nik bakal amek aliran SASTERA,,,
jauh sekali menyimpang dr ape yg kite sume belaja kat matrix kan? huhu

mase first nik dapat tawaran nie, nik rase nik telah membazirkan mase setahun d matrix,,,
rase amat amat amat membazir,,,,
well, kalau nik x pegi matrix, mungkin skrg nie nik dah pon setahun maju dr korang,,,,wahhh,,, (haha)
rase menyesal x amek asasi undang-undang yg nik dapat dlu,,,,
TETAPI kawan kawan,
nik x kan dapat kenangan n memori bersama korang kt tempat laen,,,,
korang amat special buat nik dr setiap segi,,,
nik mencapai tahap kematangan tertinggi nik d sana,,,
bagaimana utk berdikari saat x de duit, menjadi kawan yg baik semasa d perlukan, dan erti kerjasama n persahabatan,,,,semua itu nik peroleh d sana,,,

oke maaf kalau entri ini panjang, tp nik harap korang habeskan pembacaan korg hingga ke akhirnye,,,

di MATRIKULASI PULAU PINANG,
nik telah menemui insan insan yg amat banyak membantu nik mengenal erti hidup,,,
maybe korang nampak nik very matured, tp nik seorg yg amat sukar nk berpisah dgn keluarga,,,
n cabaran berpisah ini amat sukar bg nik tp nik dpt atasi dgn kehadiran korg semue,,,,
  • seorg ketue yg amat berkaliber dan hensem,,,shu ji linn
u memang hensem,,,,seriusssss !!!
n thank u gak cos banyak jage kitorg satu praktikum,,,
  • seorang yg selalu memotivasikan nik,,,,hajar,,,,hajar the best,,,,,selalu bg semangat kat nik waktu nik dah hampir nk putus asa,,,,yes, nik akan buktikan nik mampu bg contoh kt adek2,,,,mekaceh hajar,,
sori hajar, nie jew gambar hajar yg nik ade,,, heee :)
  • seorg kakak yg selalu teman nik pegi kelas kimia,,,,amat baek,,,slalu kongsi cite yg pelik2 kt nik,,,,nik suke sgt dgr akak pot pet pot pet kat nik,,,,haha,,,kak nadia sweet ~
  • seorg yg amat pemalu n lemah lembut,,,,nik x tahu pon tiah teror bowling,,,,peewwiittt nanty ajar nik skill2 terbaek tu oke ? hehe
  • lg satu kakak nie yg selalu buat nik tambah dosa,,,,asyek umpat org jew,,nik x leh control mulut kalau dok dekat ngan dye,,,,haha,,,,seorg akak yg awet mude, cun melecun,,,kak syira,,,semoga berbahagia n berkekalan ngan papa angkat nik tu a.k.a RON ~
  • seorg abang yg amat baek hati,,,,banyak sgt tolong nik,,,,bukan setakat dlu jew, dah habes matrik pon still bermurah hati tolong nik,,,,mekaceh banyak2 am ! nik x mampu nk balas jasa am,,,,x sangka am lebih tue dr nik,,,, :p

oke taiko taiko sume nik dah mention,,,,,skrg nak mention anak anak f4p1 plak,,,
  • seseorg yg nik anggap mcm adek nik,,,,xtahula kenape,,,,dye nie sebaye jew dgn nik,,,,,tp nik x boleh berhenti anggap dye mcm adek nik,,,,dat's y laa nik selalu marah2 dye,,,,bukan marah, tp tegur,,,hehe,,,,maybe sbb perangai dye lebih kurang perangai adek nik kot,,,,tp ape2 pon, as a sister, nik hepi dpt selalu tolong dye,,,,kalau ade ape2 jgn segan bgtao nik oke,,,,i'allah nik akan tolong,,,sape insan yg nik maksudkan nie? hehe,,,pliss represent : nik piye ~,, maafkan nik =.=
  • seseorg yg cool n hebat bg nik,,,,nik amat kagum dengan syarif ! sampai sekarang nik still kekok ngan syarif,,,haha,,,,even x tahu pon nak membahasekan diri sebagai ape bile bercakap,,,,tp apepon, syarif seorg yg amat nik kagumi luaran dan dalaman,,,,nampak org mcm biase2 jew, x sangka plak ramai peminat rahsie nie,,,,hehe :)
  • oteh, jejaka yg hensem lg macho,,,,,haha,,,,lg seorg indan yg nik kagumi sbb kepetahan dye bercakap kt depan org ramai,,,,,terbaeekkkk brader,,,,,semoga terus maju jaya !
  • dan syazwan,,,,,asal tgk muke wan jew nik nampak dye tgh pakai lab coat,,,,nampak berkarisma gile doe,,,,mcm profesor2,,,,serius,,,,dah laa genius,,,,nik kagum,,,,
  • lg satu geng dye adelah deen,,,,dgr2 mcm ade sesetgh org panggil dye pakdin,,,well, nik x tahu asal usul name tu,,,kenal deen ngan name deen jew,,,,seorg yg amat lawak,,,,
  • kpd basheer, mekaceh selalu inform nik pape sal kelas kimia,,,time kaseh share jawapan kimia ngan nik,,,n maaf gak kalau2 ade terase hti ngan nik,,,nik gurau2 jew oke? keep in touch oke?
  • jejaka paling last utk entri nie adelah zaim ! jejaka super duper genius,,,,, tq banyak ajar nik time study group dalam library tu,,,,kalau nik x paham, zaim luangkan mase ajar nik,,,mekaceh banyak,,,
  • kepada wny, mekaceh banyak layan ragam gile nik,,,,seorg penggemar tomyam,,,sokmo suh nik sabar,,,haha,,,wny pemurah n baek sgt,,,,x penah berkire pasal ape2,,,,(kdg2 agak boros,,hehe),,,mekaceh banyak,,,jage baby leklok,,,
wny cantek !
  • ateng, my lovey dovey honey boney,,,,,,i love u damn much,,,,nie laa pujaan hati nik kt sne,,,selalu menggile sesame,,,,teman nik makan banyak banyak kat kafe,,,haha,,,,menggatal sesame,,,haha,,,u'r the best ateng,,
  • scha baek sgt,,,lemah lembut sopan santun,,,penuh nilai2 tradisional,,,,,nik hepi kawan ngan scha,,,selalu mntak pinjam gune laptop scha,,,,maaf jugak nik habiskan kerepek ubi dalam bilik scha,,,,haha,,,nanty nik dah keje, nik ganti oke? :p
  • seorg minah rockest dalam f4p1, alice,,,,kalau jumpe alice, x kisah laa kat mane2, x lengkap rasenye tgk alice tanpe aksesori d leher  tangan,,,,,dengan contact lense kaler2,,,warna warni,,,fuhhh, alice rock laa,,,hehe,,,
  • then nie babe yg plg sempoi penah nik jumpe,,,apepon dye redah jew,,,selamberr jew dye ade pape masalah pon,,,asni,,,,lecturer slalu tertukar asni ke anis? tp dalam ati nik, hanye ade sorang jew asni fariha,,,,heeee :)
  • hanis nie misteri cket,,,,susah nak paham dye,,,,tp dye cool n the bomb,,,,haha,,,mmg fun n syok kawan ngan dye,,,,selalu sakit2 belakang,,,,n maaf gak kalau nik tersalah urut belakang hanis k,,,,kot2 belakang dah jd patah ke sekarang,,,,haha,,,selalu tukar no fon,,,seyes nik confuse dye tgh gune no mane skrg,,,huhu =.=
  • amoi hot lg cun, ewen baby ~ u kiut sgt laa,,,,kecik kecik gebu gebu,,,hehe,,,,nik tgk gambar kt fb nampak mcm dah pakai braces yer skrg? no matter what laa, u still look cute,,,,oh baby baby baby,,, :) mekaceh tolong nik ponteng balik mase chinese new year,,,,tolong coverkan nik dr pakcik guard,,,,ni berterima kasih sgt,,,,mase tu nik x pikir laen dah, pikir nak balik jew sbb nik dah rindu sgt2 dekat family,,,huhu,,,,tq yeah baby,,,
  • dan buat nadia yg kecik kecik comel, nik x boleh laa tgk nadia sedih,,,rase tak fun,,,,hepi2 oke? take care kt tempat baru,,,,mekaceh still call n msj nik sampai sekarang,,,terharu laa,,,hehe :P
  • syuhada, walaupon kejap bersama kitorg,,,,,tp lebih satu sem, kire dah lame laa tu kan,,,,hehe,,,, fun laa,,,,syue jenis rilex jew,,,,maaf ek kalau ade salah silap,,,,maaf x pegi jamuan perpisahan syue malam syue nk kuar tu,,,,bukan taknak pegi, tp nik ade keje,,,,dat's y laa nik turun jumpe syue ptg tu,,,maaf oke?
  • oke, ini adelah last person nik nk highlight kan di sini,,kenape dye d tempat last sekali? bcos nik nk suh dye bace sume pesanan2 nik buat kawan2 laen kat atas n bezakan ngan pesanan nik kat dye,,,,sbb dye amat amat istimewa dalam ati nik,,,itu lah dye teoh,,,, org pertame yg nik jumpe waktu nik mule2 ditukarkan ke f4p1,,,,n org terakhir yg nik jumpe sebelom kite sume berpisah,,,,tambah2 lg bilik kami bersebelahan,,,,nik amat sygkan teoh,,,(air mate jatuh),,,,amat sygkan teoh,,,,sbb tiap2 pagi teoh sanggup tnggu depan muke pintu nik, tnggu nik bersiap2,,,,then balik pon sanggup tnggu lg,,,,even kalau nak makan pon, kdg2 teoh teman nik makan,,,,kalau nik sakit, dye pegi jenguk,,,,nik x pernah rase ade org sedekat ini dengan nik,,,,teoh dah macam adek nik,,,masalah kewangan yg nik hadapi, masalah study nik, masalah peribadi (ehem2), sume teoh jew yg tahu,,,,saat nik nanges sorang2 kat tangge, teoh yg teman nik n pujuk nik,,,,,mase teoh sedih, nik nanges sorang2 dalam bilik,,,,nik x sanggup tgk teoh kurungkan diri dlm bilik sampai x makan beberapa hari,,,,nik cdeh sgt mase tu,,,saat teoh bgtao nik yg teoh mahu bangkit n lupekan sume masalah teoh, nik adelah org plg bahagia,,,,sbb tu nik sokong bile teoh nak duduk ngan kakak abang d putrajaya,,,,teoh pinjamkan nik bilik supaya nik dpt study same2 ngan teoh,,,sume tu adelah sesuatu yg xkan nik lupekan n nik akan hargai,,,mase nik pegi putrajaya ai tuh, nik call teoh sbb igt nk jumpe d alamanda,,,,tp x sangka aritu teoh cuti,,,huk3,,,,tp nik still pegi cari tempat teoh keje,,,,nik nak tgk mcm mne tempat teoh keje, adekah tempat tu terbaek buat teoh,,,nik hepi tgk teoh hepi,,,even mase first time nik dpt tawaran unimas, nik nanges lg n again teoh call n pujuk nik,,,,mekaceh banyak2 syg,,,,nik janji, nik x kn lupekan teoh sepanjang hidup nik,,,,teoh kawan terbaek yg nik penah ade,,,, :) maafkan salah n silap nik,,,,,mekaceh utk segalenye :)
u r so dear ~
ok dat's all yg nik nak sampaikan buat warga praktikum F4P1 sekalian,,,
selamat hari raye buat semue :)
kalau nak bank-in duit raye kt nik, msj nik dlu k,,,,hehe
salam syg,,,,i love u oll :)