Saturday, November 5, 2011

kelantanese words :)

breepp breepp,,,, ^.^
long tyme no see yoww ~
ari tuu korang gelabah sakan belajar bahase utara kan?
ade org tanye aku, knape bhse utara?
aku kn org kelantan, n skrg belajar at sarawak,,,
so knape bhse utara?
jwpnnye, aku penah menjd org utara selama setahun (2010-2011)
time tuu aku study at KOLEJ MATRIKULASI PULAU PINANG :) hehe

ari nie aku nk ajar korang bahase kelantan lak !
meh meh belaja >.<



Bokbong = spesis musang
Ttuyup = pepatung
Pok Kor = spesis mengkarung
Ike Kkhonge - ikan cencaru
Gelenyar,Gleta = mengenyam, getik
saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak = plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab "tuffah" = epal)
mokte = rambutan
kuk/kok = sekeh
njja = tendang
x cakno = x hirau
nyaknyo = kesian
bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G' means sabdu))
debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang
rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
cuwoh = curah
getek/etek = juga
tepoh = langgar
tubik = keluar
SIAK DUK GGOBAR = Jangan risau.. Don't worry
IDAK KO = cuma
WAK GGOGHI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.(biase nyer dlm
urusan perniagaan)
DEKPONG GAK EH = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth (kulit kelaghing = skin not smooth
enough)
belengas = melekit
klikpah klikpah = terpinga pinga
lipotey = x tetap duduk
nneting = melantun

p/s: haha,,,,lidah aku pon terbelit2,,,klu korang bace, x tahu laa mcm mne jd,, :p
anyway, selamat berbahase kelate :)

2 comments:

  1. qu'nn org klantan , ade gak certain pkataan tataw sbb umah ckp ngn abah sejak kecik bukan klntan . sbb abah perak . papepn lawak lah :) baru tahu klntan pggil pe utk buah epal , pepatung n etc . hehe . bangge jd org kltn even rmai ckp klntn celup :)kite SENEGERI . slm 1 kelantan n slm aidil adha !

    ReplyDelete