Wednesday, February 8, 2012

hukum hudud di madinah


p/s : amazing right?

2 comments:

  1. Nak melaksanakan hukum hudud, tak semudah yang disangka. Yang paling penting ada persediaan masyarakat untuk menerima Allah sebagai Tuhan, Nabi Muhammad sebagai Rasul. Kalau dua ini sudah lengkap, insyaAllah, sesuailah hudud untuk dilaksanakan. Kalau tidak, hudud hanyalah dilaksanakan perintah, tapi masyarakat tak rela. Bila pemerintah jatuh, hudud pun hilang, dan segala2nya menjadi caca-marba. Contoh, seperti di Afghanistan.

    Arab Saudi tidak seperti apa yang selalu kita sangkakan. Masih terlalu banyak perkara yang terselindung daripada pengetahuan umum. Pengkajian dan pembacaan travelog Muslimin-muslimat yang ke sana sedikit sebanyak akan membuka mata kita tentang suasana sebenar di sana.

    ReplyDelete
  2. tak semudah jika kita fikir susah utk laksanakan sesuatu perkara,ia.. memang hukum hudud perlu diteliti dgn teliti sebelum melaksanakan,tapi adakah dgn alasan yg mengatakan bhwa masyarakt susah utk menerima secara tuntas kita mengatakan bhwa ia perlu penangguhan terhadap hukum tersebut..adkh kita boleh menangguhkan saat kematian kita ketika malaikat maut dtg menjemput dgn alasan kita tdk bersedia lagi untk mati??

    ReplyDelete