Thursday, July 21, 2011

sifat ibu2 yg x digemari !

ibu selalu nye dipenuhi ngan sifat2 yg baik, lembut, sifat2 yg d adore kan oleh sume pihak kan,,
pembersih, pengemas, penyayang,n etc,,,
TETAPI,,,,,ade satu sifat nie aku agak kurang gemar laa dlm diri ibu2,,,
bukan nk mengata nie (haha), but my mom pon ade gak kdg2 sifat nie,,,
sifat ape???
sifat membandingkan anak sendiri dengan anak org laen,,,
biasenye dye akan compare kite dgn anak kawan2 dye,,,perkara ini familiar dlm kehidupan seharian kan?
yes, coz ibu2 agak gemarkan perkara ini for no reason !
sebagai contoh :
"anak si polan nie selalu dpt no pertama dalam kelas ! dah laa duduk d kelas pertama,,,, sejuk hati ibu dye mengandungkan dye,,,"
"anak si polan kedue nie dapat melanjutkan pelajaran ke luar negeri,,, ambek couse medic,,,, untung mak dye, kalau sakit lepas nie ade org akan jage dye "
"anak si polan ketige nie selalu masuk pertandingan sains laa, bahase arab laa, geografi laa,,,,, pasti bangga mak dye "
 oke, bila umi aku pom mula mengeluarkan kate2 yg lbey kurg ayat d atas, aku akan mula buang fikiran aku jauh2,,,,sampai aku dah tak nampak muke umi depan aku,,,
bukan taknak dengar ape yg umi nak katekan, tp kalau aku dengar, aku akan pendam perasaan sorg2,,,
jd utk mengelakkan aku dr terase hati buat satu jangka masa yg panjang, lebih baik aku pekakkan jew telinga, butakan mate,,,yeah !
ini tips yg amat bergune,,, :)

tp aku ingin highlightkan d sini, walaupon anak2 anda nie x laa sebijak anak2 kawan anda, tp at least appreciate them,,,
walaupon anak anda cume dapat 1A dalam exam, just wish "tahniah ! ibu harap anak ibu akan lebih cemerlang lepas nie ",,,,,bukan ke ayat tu lebih manis n memberi semangat dr ayat2 yg sebelom td?
seriously, walaupon anak anda cume dapat 1A dalam exam, itu bukan kehendak dye,,,,dye pon x pinta 1 A tersebut,,,,believe me,,,maybe ade sesuatu yg membuatkan dye gagal cemerlang seperti org laen,,,so tugas ibu2 tentulah bg semangat kepada anak2,,,bukanlah menambah tension anak2 dengan membandingbandingkan dyorg !
maybe anak2 anda x sepandai anak2 kawan anda, tetapi pernah anda hargai usaha anak anda utk kekal d kelas mereka, walaupon mreka hanya mampu bertahan di kelas keempat atau kelima atao maybe keenam?
pernah anda hargai anak anda d saat mereka picit kepale anda, urut2 badan anda, (walaupon dyorg bukan pelajar jurusan medik) d saat anda sakit?
pernah anda hargai kecemerlangan dyorg d sekolah walaupon dyorg hanye pemain lntar peluru d sekolah?

setiap insan ade kelemahan dan kekurangan masing2,,,
org yg pandai, ade yg x tahu bermaen sukan,,,
org yg pandai, x semestinye boleh menjaga ibu mereka d saat ibu mereka sakit,,,
org yg pandai, x semestinye dsenangi oleh masyarakat,,,

pandanglah anak anda sedanye mereka,,
kerana,,,,
mereka istimewa dalam cara mereka yg tersendiri :)

i love u  IBU !

No comments:

Post a Comment